Podczas pierwszego spotkania logopeda prowadzi obserwację zachowań językowych dziecka oraz rozmawia z rodzicami. Jeśli zachodzi taka potrzeba – dokonuje także analizy wyników badań specjalistycznych.
Logopeda obserwuje:
Kolejne spotkania mają na celu zdiagnozowanie trudności językowych dziecka przy użyciu kwestionariuszy i testów.
Logopeda ocenia:
W ten sposób rozpoczyna się proces diagnostyczno-terapeutyczny – postawienie diagnozy, programowanie terapii oraz prowadzenie oddziaływań terapeutycznych przebiegają jednocześnie.
Logopeda prowadzi terapię zaburzeń mowy, zajmuje się zatem nie tylko terapią wad wymowy, ale także budowaniem systemu językowego i kształtowaniem umiejętności użycia go w sytuacjach społecznych - w przypadku opóźnień lub zaburzeń w jego nabywaniu. Terapia odbywa się 1 – 2 razy w tygodniu. Logopeda po konsultacji z rodzicem oraz - jeśli zachodzi taka potrzeba - zespołem specjalistów (psycholog, pedagog specjalny, fizjoterapeuta) ustala hierarchię celów terapii oraz tworzy indywidualny program terapeutyczny, dobiera strategie i metody postępowania. Rodzic jest aktywnym uczestnikiem terapii – podczas zajęć otrzymuje zalecenia do pracy w domu; cel prowadzonych ćwiczeń oraz sposób ich wykonywania są prezentowane przez logopedę i szczegółowo wyjaśniane rodzicom. Program terapii jest weryfikowany i na bieżąco modyfikowany, dostosowywany do indywidualnych potrzeb dziecka i rodziny.