Oferujemy kompleksową diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu dzieciom i młodzieży do lat 16. we współpracy z Centrum Medycznym Venustas.
Jak przebiega proces diagnostyczny?
Diagnoza obejmuje cztery spotkania:
- podczas pierwszego — przeprowadzany jest wywiad z rodzicami oraz obserwacja dziecka w spontanicznej aktywności;
- drugie – to badanie z wykorzystaniem protokołu obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu ADOS‑2 (prowadzone przez certyfikowanych diagnostów ADOS‑2)*,
- trzecie — obejmuje spotkanie z lekarzem psychiatrą,
- na ostatnim spotkaniu przekazane zostają rodzicom dziecka wnioski z diagnozy, a także wszelkie informacje o dalszych możliwościach wsparcia.
Każde spotkanie trwa około 60 minut.
* Badanie ADOS‑2 jest nagrywane, aby diagnosta, który nie jest obecny podczas badania, mógł dokonać oceny zachowań pacjenta na podstawie filmu;
Decyzja o diagnozie podejmowana jest na zebraniu zespołu diagnostycznego, na podstawie niezależnych kodowań badania ADOS‑2 (wystawionych przez 3 diagnostów) oraz analizy pozostałych danych zebranych w trakcie spotkań z rodzicami i pacjentem.
Proces diagnostyczny kończy wystawienie pisemnych wniosków z diagnozy kompleksowej, które sporządzane są do 30 dni od ostatniego spotkania. Dodatkowo, jeśli istnieje taka potrzeba, rodzice mogą otrzymać zaświadczenie lekarskie (należy poinformować o tym lekarza podczas wizyty).
Kto jest obecny na spotkaniach?
- na spotkania diagnostyczne zapraszani są tylko rodzice dziecka wraz z dzieckiem,
- w trakcie każdego spotkania diagnostycznego (za wyjątkiem wizyty u lekarza) obecni są zawsze dwaj specjaliści: psycholog i pedagog specjalny, psycholog i neurologopeda, pedagog specjalny i neurologopeda.
Jakie dokumenty i materiały są przydatne w procesie diagnozy?
- dane osobowe dziecka (w tym PESEL),
- ewentualna dotychczasowa dokumentacja lekarska i specjalistyczna (karty informacyjne z pobytów w szpitalu, wyniki badan lekarskich — neurologicznych, audiologicznych i inne, opinia psychologiczna, logopedyczna, integracji sensorycznej itp.),
- opinia o funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym dziecka ze żłobka, przedszkola lub szkoły (lub wypełnienie ankiety dla nauczycieli, przekazanej rodzicom na adres mailowy podczas pierwszego spotkania),
- filmy, obrazujące funkcjonowanie dziecka w środowisku domowym. Czas trwania filmów to ok. 10 – 15 min., można przekazać je na adres mailowy lub nagrać na pendrive, płytę. Filmy mogą obejmować następujące aktywności: zabawa samodzielna dziecka, zabawa z osobą dorosłą, zabawa z rówieśnikiem, rozmowa z dzieckiem na dowolnie wybrany temat.