Oferujemy kompleksową diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu dzieciom i młodzieży do lat 16. we współpracy z Centrum Medycznym Venustas.
Jak wygląda proces diagnostyczny?
Diagnoza obejmuje cztery spotkania:
- pierwsze – stanowi wywiad z rodzicami oraz obserwacja dziecka w spontanicznej aktywności;
- drugie – to badanie z wykorzystaniem protokołu obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu ADOS-2 (prowadzone przez certyfikowanych diagnostów ADOS-2)
- trzecie - obejmuje spotkanie z lekarzem psychiatrą,
- na ostatnim spotkaniu przekazane zostają rodzicom dziecka informacje na temat wniosków z diagnozy, a także wszelkie informacje o dalszych możliwościach pomocy w przypadku pozytywnej diagnozy. Jest to czas dla rodziców, podczas którego uzyskać będą mogli odpowiedzi na różne nurtujące ich pytania.
Każde spotkanie trwa około 60 minut.
Proces diagnostyczny kończy wystawienie pisemnych wniosków z diagnozy kompleksowej, która jest sporządzana do 30 dni od momentu ostatniego spotkania. Dodatkowo rodzice otrzymują zaświadczenie lekarskie niezbędne do otrzymania wszelkich świadczeń.
Kto jest i może być obecny na spotkaniach?
- na spotkania diagnostyczne zapraszani są tylko rodzice dziecka wraz z dzieckiem,
- w trakcie każdego spotkania diagnostycznego (za wyjątkiem wizyty u lekarza) obecni są zawsze dwaj specjaliści: psycholog i pedagog specjalny, psycholog i neurologopeda, pedagog specjalny i neurologopeda.
Jakie dokumenty i materiały są wymagane od rodziców?
- dane osobowe dziecka (w tym PESEL dziecka),
- ewentualna dotychczasowa dokumentacja lekarska i specjalistyczna (karty informacyjne z pobytów w szpitalu, badania psychologiczne, opinie itp.),
- opinie innych specjalistów, w tym ze żłobka, przedszkola lub szkoły,
- płyta z nagranymi filmami, obrazującymi funkcjonowanie dziecka w różnych sytuacjach w środowisku domowym. Czas trwania filmów to ok. 10 – 15 min.
Filmy mają obejmować następujące aktywności:
- dzieci w wieku przedszkolnym i młodsze - spontaniczna aktywność dziecka (zabawa własna dziecka), zabawa kierowana - zabawa z drugą osobą, zabawa z rówieśnikami, spożywanie posiłków, zachowania trudne (jeśli takie się pojawiają i/lub niepokoją rodziców),
- dzieci szkolne - spontaniczna aktywność dziecka (zabawa własna dziecka), zabawa kierowana - zabawa z drugą osobą, odrabianie zadań domowych, rozmowa z dzieckiem na dowolnie wybrany temat, zabawa z rówieśnikami, zachowania trudne (jeśli takie się pojawiają i/lub niepokoją rodziców).